Ranking niespodzianek dla jednych, dla innych tylko potwierdzenie trendów, które od lat obserwowali. Bo o ile „kosmiczne” wyniki Technikum Nowoczesnych Technologii w Kleszczowie nie zaskoczyły, o tyle fakt, że w kategorii liceów w przedmiotach humanistycznych uczniowie popularnego „Herberta” wypadają lepiej niż ci z „Bronka”, jest już dla wielu niespodzianką. A tak właśnie wynika z najnowszych danych Instytutu Badań Edukacyjnych.
Narzędziem, jakim posługiwano się w badaniu, jest Edukacyjna Wartość Dodana (EWD), która ocenia przyrost wiedzy każdego ucznia z osobna przez cały okres nauki w liceum czy technikum. Żeby to wyliczyć, porównuje się indywidualne wyniki egzaminu gimnazjalnego z wynikami matury i w ten sposób określany jest postęp uczniów. Jak wypadły szkoły z powiatu bełchatowskiego?
Kleszczów? Jak zwykle
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleszczowie to absolutny top tego zestawienia. W Technikum Nowoczesnych Technologii EWD z przedmiotów mate-matyczno - przyrodniczych to 13,1 punktu, średni wynik maturalny to 124,1 punktu. Dla porównania: średnia dla powiatu to EWD 0,1 punktu i 100,4 punktu na maturze. W części humanistycznej kleszczowskie technikum też jest poza zasięgiem innych szkół technicznych.
Agnieszka Nagoda - Gębicz, dyrektor szkoły zaznacza, że na taki wynik systematycznie od pierwszej klasy pracują, tak uczniowie, jak i nauczyciele.
- Tak dobre efekty w części matematyczno - przyrodniczej zawdzięczamy m.in. temu, że w przypadku technikum mamy do czynienia z korelacją międzyprzedmiotową - tłumaczy dyrektor szkoły. - Uczniowie matematyki i fizyki na poziomie rozszerzonym uczą się na lekcjach, ale swoją wiedzę w tym zakresie wykorzystują i poszerzają także podczas zajęć z przedmiotów zawodowych mechatronicznych.
Jak w Kleszczowie sprawili, że umysły ścisłe mają takie wyniki z polskiego? - Nie ukierunkowujemy się tylko na przedmioty ścisłe, przygotowujemy jednakowo uczniów liceum i technikum do wszystkich egzaminów maturalnych, a konsekwentna praca i indywidualne podejście do ucznia przynosi efekty - mówi dyrektor i dodaje, że i w technikum, i w liceum uczniowie mają do wyboru całą paletę zajęć dodatkowych, w razie potrzeby mogą liczyć np. na zajęcia wyrównawcze lub konsultacje.
A co się dzieje w zestawieniu za kleszczowskim technikum? W przedmiotach matematyczno - przyrodniczych lepsze niż bełchatowski „Energetyk” wskaźniki EWD ma Technikum Informatyczne w ZSP w Szczercowie. Kształtuje się tam ono na poziomie 3,5 punktu, podczas gdy w Technikum Energetycznym w ZSP nr 3 w Bełchatowie EWD to niespełna 1 punkt. W Energetyku lepiej wypadła za to matura z tych przedmiotów. Szkoła trzyma też poziom w przedmiotach humanistycznych - wskaźnik EWD na poziomie -0,4 pkt i maturalny wynik bliski 99 punktów, to dla szkół technicznych naprawdę niezły rezultat.
- Czasy, gdy do technikum przychodzili niemal sami uczniowie z „czerwonymi paskami” dawno już minęły, teraz ci najlepsi idą do Kleszczowa - przyznaje Piotr Mielczarek, dyrektor ZSP nr 3. - Staramy się jak najlepiej wykorzystać potencjał uczniów. Mamy w tym roku np. stypendystę premiera, czy laureata stypendium SEP-u - dodaje.
Licealne specjalizacje
I Liceum Ogólnokształcące w Bełchatowie o umysły ścisłe zadba najlepiej i z tym dyskutować się nie da. Wskaźnik EWD powyżej 7 punktów, średnia z matur ponad 113 punktów. Drugie w tej dziedzinie LO w ZSP Kleszczo-wie ma EWD 1,6 przy średniej maturalnej 102,6 punktu. Trzecie jest VI LO, czyli popularny Herbert. I o ile do Kleszczowa dużo mu nie brakuje (Herbert ma EWD 1,3, średnią matur 100,1), to nad doścignięciem „Bronka” trzeba będzie się natrudzić. Co innego w wynikach z języka polskiego. Tutaj to właśnie „Herbert” okazuje się najlepszym liceum w powiecie. EWD to -1, średnia z matur 103,9 punktu. I od kilku lat wskaźniki rosną.
- Mamy najlepsze EWD w przedmiotach humanistycznych, to dla nas żadna tajemnica - śmieje się Małgorzata Jasitczak, dyrektor Zespołu Szkół i Placówek Oświatowych im. Z. Herberta. Jak mówi, to efekt świadomej pracy: analizują wskaźniki, postępy i problemy każdego ucznia z osobna. Stosowane są indywidualne programy naprawcze dla uczniów, nauczyciele porównują też np. to, jak sobie uczniowie radzą z poszczególnymi typami zadań. - Nie chcielibyśmy uchodzić za szkołę dla humanistów, ale chyba powoli zaczyna funkcjonować taka opinia o Herbercie - mówi dyrektor Jasitczak. - Cóż, musimy przegonić Bronka także w matematyce - żartuje.
To może być karkołomne. Joanna Zalejska, dyrektor I LO przyznaje, że szkoła w ostatnich latach staje się kuźnią umysłów ścisłych i klasy o profilu humanistycznym zaczynają być rodzinkami. Efekt? W kolejnych latach w Bronku notują coraz słabsze wyniki z polskiego - i to tak na egzaminie naturalnym, jak i w zestawieniach EWD. Dyrektor Zalejska kwituje to krótko: samo życie.
- Większość naszych uczniów swoją przyszłość wiąże ze studiami, na których liczą się przedmioty ścisłe - mówi dyrektor I LO.- I to im właśnie poświęcają największą uwagę, bo dzięki lepiej zdanej maturze będą mieli większą szansę, by dostać się na wymarzony kierunek. Język polski traktują często jako przedmiot „do zdania” - dodaje. I sama przyznaje, że trudno się temu podejściu dziwić.
Po drugiej stronie skali
W których szkołach o typ naukowca jest trudniej? W liceach najsłabsze wyniki w matematyce notuje IV LO w ZSP nr 3, tylko trochę lepsze jest III LO w Beł-chatowie. W przedmiotach humanistycznych najsłabiej wypada LO w Szczercowie. Z kolei wśród techników najgorzej w matematyczno - przyrodniczym zestawieniu IBE wypada Technikum Mechaniczne w ZSP w Zelowie, tylko nieco lepsze są wyniki Technikum Ekonomicz-no - Hotelarskiego w ZSP nr 4. „Mechanik” zamyka stawkę rankingu humanistycznego. Tu przedostatnie jest Technikum Informatyczne w Szczercowie.
- Wyniki badań IBE w dużej mierze potwierdzają nasze obserwacje - przyznaje Agnieszka Wasilewska, naczelnik wydziału edukacji bełchatowskiego starostwa. Jednocześnie zaznacza, że EWD to wskaźnik, który mówi wiele, ale nie wszystko. W niektórych szkołach popularne są np. korepetycje, które w statystyce podnoszą wskaźnik szkole, podczas gdy zasługa jest po stronie rodziców, którzy fundują „korki”. Wasilewska przyznaje, że niepokoją nieco słabsze wyniki części humanistycznej. I podsuwa, że może warto, by w niektórych szkołach pulę godzin dyrektorskich przeznaczyć na dodatkowe godziny polskiego?
Tu znajdziesz wyniki badań IBE. W wyszukiwarce szkół należy odnaleźć poszukiwane placówki, dodać je do porównywarki i przejrzeć opisy. W parametrach wykresu należy zmienić ustawienia w zależności od tego, czy interesuje nas wynik egzaminu z przedmiotów ścisłych czy humanistycznych.
Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?