18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Symbolika pokarmów wielkanocnych

ELWZaktualizowano 
Chrzan zawsze był starym ludowym znamieniem wszelkiej siły i fizycznej krzepy. Współdziałając z innymi potrawami zapewniał ich skuteczność, dodawał smaku i mocy. Chrzan symbolizuje zwycięstwo nad żalem, jaki towarzyszył męce i śmierci Jezusa. Dawniej śniadanie świąteczne rozpoczynało się zjedzeniem laski chrzanu, uznawano je za bardzo korzystne dla zdrowia. Chrzan, podobnie jak inne potrawy wielkanocne chrześcijan, przypominają żydowską wieczerzę paschalną zwaną sederową Na stole bogobojnych Żydów znajdowały się się: - Macca (główny symbol pesachowego święta, pośpiesznego ujścia z Egiptu); - Chrzan, godło gorzkiej dokuczliwej doli w czasie pobytu w Egipcie; - Zeroa - kawałek na wpół pieczonego mięsa, przypominający naprędce pieczonego baranka; - i Charoset, rodzaj masy z tłuczonych orzechów, migdałów, jabłek zaczynionych winem, barwą i gęstością podobną do gliny z której Izraelici wyrabiali cegły.
Zawartość koszyczka święconki to nie tylko tradycja, ale i symbolika

Wideo

polecane: Flesz: Czy grozi nam katastrofa klimatyczna?

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

2014.05.01 12:18:11

Jak Polska będzie świecka? Polska już jest świecka.....tylko na papierze, w konstytucji, niestety. W rzeczywistości jest krajem wyznaniowym zdominowanym kosciołem rzymsko-katolicko-pedofilskim. Ale na szczęście powoli "wyznawcy" wymierają, młodzież się nie garnie do świętego kościoła, więc jest dobrze.

Jak możesz twierdzić że Wojtyła nie jest twoim autorytetem, on za życia był przedmiotem kultu i zrobiliście z niego bożka, a to zdaje się w waszej religii chyba jest jakimś nadużyciem? Kult obrazków, przedmiotów,żyjących osób...

Słabo znasz chyba życiorysy tych osób "godnych uwagi" które wymieniłeś.

Maks - tak oddał życie, tak czy inaczej w miejscu w którym się znalazł oddał by je prędzej czy później, wybrał prędzej. Czy to jest bohaterstwo? Temat dyskusyjny.

Jurek Popiełuszko - samobójca, sam pchał się w łapy komuny żeby być męczennikiem za wiarę, no można i tak.... Myslał że SB w tamtym czasie będzie się z nim cackać - przeliczył się lub zrobił to z premedytacją.

Stefan Wyszyński - poczytaj jego "annały" kapłańskie, nie pamiętam w których chwalił Hitlera, antysemita, wcale się tego nie wstydził.

Sami "bohaterowie" aż dziwne że nie znaleźli miejsca na banknotach NBP.

A Kopernik,Hus,Luter,Galileusz? Znasz takie postaci?

2014.04.29 12:08:43

Ja nic śmiesznego nie napisałem.

Znowu odwracasz kota ogonem, nie odpowiadasz mi dlaczego we Francji dawniej chrześcijańskiej a teraz świeckiej zaczyna się wyłaniać islam jako religia dominująca.

Bo jak Polska będzie świecka to może być ten sam scenariusz najpierw multikulti a następnie

islam albo judaizm.



Nie wiem kto zrobił ale jak ktoś zrobił to nie ja, Wojtyła nie jest moim autorytetem .

Maksymilian Maria Kolbe, Jerzy Popiełuszko, Stefan Wyszyński to są osoby godne uwagi.



2014.04.26 13:49:53

Zobaczysz co będzie jutro w TV na wszystkich kanałach, wniebowstąpienie ziemskiego bożka Wojtyły:-) Zrobiliście z niego kult niczym taki jak waszego Chrystusa. To jest normalne? To jest normalny kraj?

2014.04.26 13:46:32

Hahaha śmieszne rzeczy piszesz kolego:-) Każda religia, fanatyzm, dominacja jest zła - w tym islamizm. Rozmawiamy poprostu o obecnej w Polsce dominującej religii. No popatrz i takie cywilizowane kraje z aborcją, eutanazją i nie zgineły, wprost przeciwnie mają się całkiem dobrze w przeciwieństwie do zaścianka Watykanu - Polski.

A hitlerowski wehrmacht co miał napisane na klamrach pasów? Nie wiesz? Przypomnę ci: "Bóg z nami" A kościół nie wymordował przez wiele pokoleń? Inkwizycja, krucjaty krzyżowe, a takie postaci jak Jan Hus? domagał się reform to go twój kościół spalił. O astronomach i ich "starciach" z kościołem słyszałeś? Polecam ci dużo literatury do poczytania, zobaczysz wtedy że "prawdy" serwowane ci przez twój kościół to tak naprawdę g....no prawdy i zwykła manipulacja.

Każdy pedofil zgadza się, powinien siedzieć w więzieniu, tak samo jak ten który utrzymuje dewiację w twoim kościele zwaną celibatem.

2014.04.25 21:16:55

ale faktu takiego jak narastający problem islamu we Francji ominołeś nie dziwie się trudny temat to nie chrześcijanie na których można pluć i skąd ten proble sie wzioł, niewiadomo. Belgia sie rozwineła aborcja, eutanazja dzieci itp. aż strach pomyślec jak się belgowie jeszcze rozwiną, no i Polska ma ciemne społeczeństwo, może i ma bo przecież jak ma nie miec jak tacy bolszewicy, sowieci inna zaraza mordowali przez wiele pokoleń polską inteligencje.

Każdy pedofil powinien siedzieć w więzieniu.

2014.04.25 20:18:14

A co cię to gender tak boli? Cenzurę? Spróbuj coś publicznie powiedzieć że kościół rzymskokatolicki to siedlisko pedofilii i homoseksualizmu (pośrednia przyczyna: celibat) że nakradli od państwa ziemi tytułem "zadośćuczynienia po komunie" żeby zaraz ją drogo odsprzedać, spróbuj się publicznie nie zgodzić z "naukami" ziemskiego chrystusa - JPII, spróbuj zdjąć krzyżyska które wszędzie wiszą, to islamiści wywieszają? Ateiści?

Kraje takie jak Francja,Belgia czy Czechy, nieskażone dominacją czarnych panów normalnie się rozwijały i mają znacznie mniej ciemne społeczeństwo niż w katolickiej polandii.

Państwo normalne właśnie dawno by zrobiło porządek z kościołem rzymsko-pedofilskim. A państwo słabe, każdy widzi....

Właśnie, gender ci przeszkadza, a pedofile w czarnych sukniach nie?

2014.04.25 20:06:24

Bzdury pleciesz kolego - to typowe dla was. Zasad mnie nie ucz, pisałem z małej bo nie chciało mi się "shifta" naciskać:-) Gdzie te "wiadra pomyj"? Ja nie widzę, specjalistami od "wiader pomyj" to są akurat twoi współbracia w wierze:-) pedały,żydzi,murzyni,ateiści,wszyscy którzy jak mówisz "nie rozumieją" waszej wspaniałej wypaczonej zakłamanej wiary, nie lubią kitu o jezusie i jego wyczynach, dogmatów o niepokalanej pannie w ciązy:-O I TYM PODOBNYCH GŁUPOT, wyzywacie z ambon, nawracacie w świeckim państwie (na wszystkich kanałach TV - faceci w czarnych sukniach - "ojce święte") Oczywiście że jestem wolny w przeciwieństwie do ciebie, nikogo nie nienawidzę, z kościoła i wiary się śmieję - bo jest śmieszna. Prędzej ci twój współbrat w wierze katolickiej nóż w plecy wsadzi niż ja:-)

2014.04.24 16:22:56

kto daje prawo oczywiście że władza: władza chce gender w szkołach, prokuratura z sremetem na czele wprowadza ustawami cenzure w polsce by zwykły obywatel siedział cicho, ustawa 1066 itp. takie twoje świeckie państwo to ja mam w du..ie, nie chce mieć drugiej Belgii czy Francji w Polsce. Ciesz się że masz taką religie w Polsce bo we Francji pewnie dzięki takim piewcą ateizmu i tolerancji jak ty niedługo będzie islam dominował. Według ciebie kosciół narzuca a pństwo nie narzuca, państwo jest przecudowne cała wina w kosciele jest, jak tylko kosciół zniknie i dewiańci będą mogli życ tak jak chcą to nasz kraj będzie mlekiem i miodem płynoncy, a świstak zawial w te sreberka :)

2014.04.23 21:58:47

nie znasz i to ci wystarczy żeby uznać za nieistniejące, nie rozumiesz a masz gotowe teorie (najczęściej w formie wiadra pomyj)

ja nie znam więc staram się poznać, nie rozumiem to staram się zrozumieć, gdy mi się nic nie zgadza wtedy biorę na wiarę "coś być musi do cholery za zakrętem"

nasz Bóg to bóg miłosierdzia ja tez nie muszę się go bać ale też nie muszę sie oszukiwać, że się go nie boję

naginasz nawet zasady pisowni do własnej nienawiści a przecież ortografia rządzi się własnymi prawami nie zależnie od humorów

Żyd pisze się gdy masz na myśli naród, żyd gdy masz na myśli religię

nie masz żadnych własnych myśli poza diabelską nienawiścią i nazywasz się wolnym człowiekiem ;)

2014.04.23 21:06:04

A kto daje prawo do oceny które to ideologie i wartości są "złe"? Co to znaczy "toleruj pedałów"? Oni sobie żyją, i ty sobie żyj, zostaw ich w spokoju, czy oni ci każą być "pedałem"? A kościół dla przykładu narzuca wszem i wobec w świeckim (jakie powinno być) państwie swoje "prawdy" i "wartości". Odpowiedziałem trochę nie w swoim imieniu, religia którą omawiamy jest w Polsce dominująca, narzucająca się i wypaczona. Generalnie jak już wcześniej pisałem każda religia jest formą ogłupiania ludzkości. I każda ma jakiś cel w tym. Nie musisz tolerować żadnych "dewiacji", wystarczy że pozwolisz im katolicki panie na wartościach:-) żyć tak jak chcą.

2014.04.23 20:42:11

ja bronie wartosci chrześcijańskich jako samych wartości bo widze że nie są złe a dlaczego nie lubie eurokołchozowskich ideologów bo oni opierają się na zlych wartościach np. gender, toleruj pedałów, geje powinni miec takie same prawa jak pary hetero to mi jako normalnemu facetowi ,,samcowi'' przez myśl nie może przejść tolerowanie takich dewiacji. Dziwi mnie też fakt że z tylu religii jakie masz do wyboru krytykujesz tylko jedną czy inne są cacy i ci odpowiadają.

2014.04.23 18:09:50

Nie znam żadnego z wybitnych uczonych ateistów, którzy nieumiejętność wyjaśnienia jakiegoś zjawiska (prawdopodobnie fizycznego, jeszcze nie zbadanego) odnosili by do "istnienia boga".

Fundamentalizm (każdy) ma korzenie religijne, w tej czy innej religii.

Praźródeł każdej wojny można doszukać się na tle właśnie religijnym.

Twierdze że "grupa" która nazywa się obecnie kościołem (chodzi mi o rzymsko-katolicki) jest grupą manipulującą niedouczonymi ludźmi o ciasnych horyzontach, często sfrustrowanymi, bojącymi się myśleć samodzielnie i kontestować narzucone "prawdy" dla uzyskiwania (w tym życiu) korzyści materialnych i przeżycia tegoż życia w spokoju i jakim takim dobrobycie poprzez manipulowanie tymi ludźmi z wykorzystaniem legendy o chrystusie i dorobionej całej dogmatyzacji do tego (dogmat - twierdzenie uznawane za pewnik jedynie na mocy autorytetu).

Ja już wybrałem, dawno temu, jest mi dobrze z tym wyborem, jestem wolny i nie skażony dogmatami, nie muszę się codziennie "bać boga" i go za wszystko przepraszać, łącznie z tym że żyję.

Czy normalny myślący człowiek potrzebuje jakichś dekalogów? Oczywiście że nie, nie chcesz być zabity -nie zabijaj, nie chcesz być okradziony-nie kradnij i tak dalej, wystarczy się tego trymać, bez dorabiania ideologii i "wiary".

Polecam wywiad z nieżyjącym już niestety Henrykiem Mandelbaumem w książce "Ja z krematorium Auschwitz" Jego też zapytano o "boga".

2014.04.22 21:56:34

retsked, właśnie przed taką (jak poniżej) dyskusją przestrzegałem, mnie uczyli nie wdawaj sie w dyskusje z głupim bo ktoś z boku pomyśli, że jesteś do niego podobny a on i tak pokona ciebie swoim doświadczeniem ;)

Nikt tez w chrześcijaństwie nie uchylił zasady nadstawienia drugiego policzka : gdy Wellington otrzymał od Napoleona policzek pod Quatre Bras pośpiesznie wycofał się i nastawił drugi pod... Waterloo :) resztę znasz z historii.

2014.04.22 16:09:52

''eurokołchozowski jewropejski ideolog pierdoli '' itd

a o czym pierdolą czarne kiece z ambon i ich otumanione liżydopy w katolskich rozgłosniach i w tv ?

ano między innymi piertolą o tym i uczą jak nienawidzić swoich bliźnich którzy różnią się od nich właśnie orientacją seksualną,poglądami politycznymi,za to że są np.żydami,nie wierzą w ich bożka, nie tolerują krzyża w miejscach publicznych,etc.

równocześnie umiejętnie zapominają jakie zastępy tz. pedałów, pedofilów i innych pasożytów ,złodziejów i oszustów znajduje się w ich czarnych szeregach męskich jak i damskich.

a zresztą ,po CH**a ja się tu produkuję i wdaje w takie dyskusje?przecież to i tak żadnemu potencjalnemu idiocie który to być może przeczyta i tak w niczym nie pomoże ,oczywiście słowo ''idiota nie dotyczy mojego adwersarza,szkoda bić piane na koniu :)

2014.04.22 15:31:41

wszystkie wartości chrześcijańskie są dobre jeżeli sa chrześcijańskie, dobrze że masz jaja i chcesz tych wartości bronić ale wystrzegaj się retoryki przeciw, której tak zdecydowanie stajesz.

2014.04.22 14:43:26

katol niech bedzie katolem lepsze to niż jakiś eurokołchozowski jewropejski ideolog który pierdoli o gender toleruje pederastów itp. większość wartości chrzescijańskich jest dobra nie musisz praktykowac mozna je przyjąc jako kanon wartości i nie koniecznie musisz nadstawiać drugiego policzka

2014.04.22 14:26:20

A właśnie że szkoda że tradycja palenia rudzielców się skończyła, szkoda, oj szkoda.

2014.04.22 13:09:51

Śmigus dyngus skończył sie wczoraj a okuliści przestrzegali tylko nie pomyjami po oczach, wiesz jaki są w Polsce kolejki do specjalistów.

2014.04.22 11:39:18

katola nigdy nie przekonasz,bo od małości ma wpajane te wszystkie bzdury i wytrwale wierzy w gusła i cuda troche ze strachu troche dla świętego spokoju bo tak wypada.

Najlepszy przykład cud na kostaryce gdzie jest cudownie uzdrowiona bo modliła się do jp2

to jeden z większych idiotyzmów i masowego manipulowania ogłupiałymi ludźmi,którzy pragną żyć w ciemnocie i umysłowym zacofaniu

2014.04.22 09:44:26

Zgodzę się z tym, że bezideowa nienawiść to w istocie nienawiść, która dobiera sobie idę w zależność od okoliczności więc w de facto bezideowa nie jest.

Zgodzę się, byli mądrzy ateiści którzy wierzyli, że Boga nie ma. Gdy jednak poznawali szczegóły zjawisk nie mogli uzasadnić wszystkiego logiką przypadku. Dlatego ci najprzyzwoitsi zmieniali zdanie ;)

Nie zgodzę się, że każdy fundamentalizm ma te same fundamenty dlatego gdyby chrześcijanie podkładający sobie bomby trzymali się własnych fundamentów tego by nie robili. "Schowaj miecz, kto mieczem wojuje ten od miecza ginie" - powiedział największy katolicki fundamentalista :)

Twierdzisz, że katolicyzm jest po to żeby żyć jak najlepiej bez wysiłku i bez trosk. Spróbuj wybór jest przed Tobą. Katolicki znaczy powszechny. Przynależność zależy od wyboru a przekonasz się czy chemia katolika jest inna.Natomiast na pewno jest inna nadzieja i o tym mówi Zmartwychwstanie.

2014.04.21 23:53:02

ateizm jest dobry dla jednostek inteligentnych ktore potrafią zachować w sobie przewage dobra nad złem, a jak powstanie ,,masa" ateistów to co zrobisz żeby ją nie wciągneła zła ideologia, chyba że masz na myśli odbudowanie słowjańskiej etnicznej świadomości religinej z przed 966r. bo jak by nie patrzeć to muszę się z toba zgodzić że chrzescijanami zostaliśmy z przymusu

2014.04.21 20:02:39

Katolicy a raczej ich wiara to nie jest beznadzieja? Ogłupianie ludzi mitami i wyciąganie od nich pieniędzy przez pewną "grupę" zwaną kościołem? W imię czego? W imię tego żeby przeżyć to życie jak najlepiej, bez wysiłku, bez trosk, ot i cała podstawa i fundament "wiary". Legenda o chrystusie jest tylko narzędziem manipulacji ciemnoty. Każdy fundamentalizm (w tym katolicki) jest zły, a nienawiść? Ona jest zawsze podszyta jakąś ideą, nigdy nie jest "bezideowa". Wielu wybitnych ludzi było ateistami, wcale nie musieli nikogo "nienawidzieć" oni tylko nie wierzyli w legendy o "bogu". Każda religia jest opium dla mas, jest ogłupiaczem, nigdy nie jest motorem postępu i rozwoju, jest narzędziem zniewolenia i manipulacji. To tak w wielkim skrócie. Jesteś ateistą - jesteś wolny i szczęśliwy, nie zaśmiecasz sobie głowy legendami, żyjesz, (najlepiej tak żeby innym nie działa się krzywda), nie stoi to w sprzeczności z byciem porządnym człowiekiem. (w przeciwieństwie do ogromnej rzeszy katolików, którzy jak wiadomo deklarują jedno a robią drugie....) A wspomniany przez ciebie fundamentalizm to korzenie ma gdzie...? A Irlandczycy i katolicy? Tak się kochają, a bomby sobie podkładają.

2014.04.21 17:02:28

Lepsze jutro nie zależy od katolików tylko od nas: od Ciebie i od mnie. Myślisz, że będzie lepszy świat jeżeli będziesz warczał na mnie i szukał sobie wroga w katolikach tylko dlatego, że sa katolikami? Jaką masz inną propozycję na to jutro: ateistyczną beznadzieję, muzułmański fundamentalizm czy bezideową nienawiść?

2014.04.21 16:10:54

Nie przekazuj takiej wiedzy prawdziwym katolikom, oni myślą że jezus (żyd) i maryja (żydówka) byli polakami, lub przynajmniej żydami polskiego pochodzenia:-)))))

2014.04.21 16:09:08

Ten "świat ludzi dobrej woli" się raduje..... jeden dzień, a potem? Każdy widzi jak jest. "Lepsze jutro" w wykonaniu katolików - dobry żart:-)))

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3