Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wypadki w Łodzi coraz częściej powodują rowerzyści

Matylda Witkowska, (opr. dem)
Na łódzkie drogi z roku na rok wyjeżdża coraz więcej rowerzystów. To powoduje wzrost liczby wypadków i rannych
Na łódzkie drogi z roku na rok wyjeżdża coraz więcej rowerzystów. To powoduje wzrost liczby wypadków i rannych Jarosław Kosmatka
W Łodzi coraz więcej jest wypadków z udziałem rowerzystów. Rośnie także liczba wypadków, w których to właśnie rowerzyści są sprawcami. W 2009, od stycznia do końca sierpnia, policja odnotowała 206 wypadków z udziałem cyklistów. 3 lata później było ich 272, a w 2014 roku już 314.

Liczba poszkodowanych w wypadkach rowerzystów też wzrasta. W 2009 roku było ich 208, 3 lata temu 274. W 2014 roku już 317 cyklistów odniosło obrażenia w wyniku wypadków drogowych.

Dekalog rowerzysty ma poprawić bezpieczeństwo

2013 roku (do sierpnia) rowerzyści spowodowali 79 zdarzeń drogowych, w 2014 roku już 108. Policja zatrzymała w Łodzi w 2014 roku 103 pijanych rowerzystów.

Wzrost wypadków wiązany jest z większą liczbą dróg rowerowych (w 2014 roku ich łączna długość w Łodzi ma osiągnąć 100 km) oraz promocji ruchu rowerowego w mieście. Łódź (po Warszawie) ma w 2014 roku największy budżet rowerowy spośród dużych miast (18 mln zł, Warszawa 20 mln zł, Wrocław 9 mln zł, a Kraków 4 mln zł).

Według mł. asp. Marzanny Boratyńskiej z drogówki w Łodzi, nie można powiedzieć, by rowerzyści popełniali więcej wykroczeń niż inne grupy.

Kierowcy są postrzegani jako osoby rozmawiające w czasie jazdy przez telefon i przekraczające dopuszczalną prędkość. Natomiast rowerzysta w oczach kierowców to ktoś jadący na czerwonym świetle, po chodniku albo przejściu dla pieszych - mówi Boratyńska.

Jednakże wypadki są dla rowerzystów bardziej groźne niż dla innych użytkowników dróg. Mł. asp. Boratyńska podkreśla, że kierowców chronią karoseria, poduszki powietrzne, a rowerzystów nie chroni nic. Dlatego powinni zapoznać się z przepisami drogowymi, a zwłaszcza art. 3 kodeksu drogowego, mówiącym o zachowaniu ostrożności.

Zdaniem Katarzyny Mikołajczyk z Fundacji Fenomen, bezpieczeństwo rowerzystów poprawiłoby uspokojenie ruchu drogowego w centrum Łodzi i ograniczenie prędkości do 30 km/h na większości dróg.

Strategia rozwoju dróg rowerowych w Łodzi

od 7 lat
Wideo

Polskie skarby UNESCO: Odkryj 5 wyjątkowych miejsc

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodz.naszemiasto.pl Nasze Miasto