Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trwają przygotowania do rozbiórki mostu żelaznego w Tomaszowie. Na miejscu już powstaje nowa konstrukcja [ZDJĘCIA]

bead
Przygotowania do rozbiórki mostu żelaznego w Tomaszowie, 9 marca 2023 r
Przygotowania do rozbiórki mostu żelaznego w Tomaszowie, 9 marca 2023 r Beata Dobrzyńska
Trwają przygotowania do rozbiórki mostu żelaznego w Tomaszowie Mazowieckim. W ciągu najbliższych miesięcy zastąpi go nowoczesny most kolejowy nad Pilicą.

Trwają przygotowania do rozbiórki mostu żelaznego w Tomaszowie Mazowieckim. Rok temu, wiosną, firma, która prowadzi inwestycję przejęła plac budowy i rozpoczęła prace przygotowawcze. Początkowo zakładano, że rozbiórka ma ruszyć w czwartym kwartale 2022 roku, ale to się nie udało. Prace przez jakiś czas zostały wstrzymane i dopiero teraz robotnicy wrócili na plac budowy. A na nim sporo się dzieje. W pierwszej kolejności na miejscu powstaje nowa konstrukcja mostu. W rejon żelaźniaka zwożone są elementy konstrukcyjne, które na miejscu są spawane. Dzięki temu do minimum zostanie skrócony czas wyłączenia obiektu z ruchu kolejowego. Kiedy konstrukcja będzie już gotowa, ruszy rozbiórka starego obiektu, a po niej ustawianie nowego.

Wiadomo, że nie obejdzie się bez przerw w ruchu kolejowych. Wraz z marcową korektą rozkładu jazdy pociągów, koleje przekazały, że w dniach 6 maja do 10 czerwca zostanie uruchomiona zastępcza komunikacja autobusowa. Na stacji Tomaszów Mazowiecki autobusy będą dogodnie skomunikowane z pociągami. To na razie wstępne terminy.

Historia żelaźniaka

Popularny żelaźniak nad Pilicą w Tomaszowie to tak naprawdę przez lata były dwa równoległe mosty, jeden dla linii nr 25 do Skarżyska Kamiennej, a drugi na linii 22 do Radomia. Jeden z nich na linii w stronę Opoczna i Skarżyska-Kamiennej został wyremontowany w 2015 roku, teraz czas na demontaż i budowę drugiego mostu, co oznacza, że to ostatnie chwile tomaszowskiego żelaźniaka.

Pierwszy z żelaznych mostów powstał w 1887 roku, jako jeden z elementów powstającej wtedy Kolei Iwanogrodzko-Dąbrowskiej. Ta część po 130 latach już została rozebrana, a jego fragmenty dzięki staraniom Andrzeja Kobalczyka, trafiły do Skansenu Rzeki Pilicy. Miejsce najstarszego żelaźniaka zastąpił już nowoczesny most. Część, która będzie demontowana w tym roku, pochodzi z czasów II wojny światowej, wybudowali go Niemcy, wytyczając linię kolejową z Tomaszowa do Radomia. Oba obiekty były bardzo podobne, kratownicowe i trzyprzęsłowe, ale różniły się m.in. technologią budowania.

Co się zmieni?

Efektem prac będzie zapewnienie sprawnych i bezpiecznych przejazdów na odcinku między Tomaszowem Mazowieckim a Radzicami, którędy codziennie kursują składy pasażerskie i towarowe - to pociągi regionalne Łódź Fabryczna – Drzewica i dalekobieżne np. Kraków Główny – Warszawa Gdańska, Kraków Główny – Poznań Główny, Kraków Główny – Szczecin Główny, Kraków Główny – Gdynia Główna.

Nowy most będzie podobny do sąsiedniego kratownicowego. Przewidziane prace pozwolą na podniesienie prędkości przejazdu pociągów pasażerskich do 120 km/h (obecnie 100 km/h), a towarowych 100 km/h (obecnie 80 km/h).

Stara konstrukcja 170-metrowego mostu zostanie zdemontowana. Filary i przyczółki będą wzmocnione. Na nich ustawione zostaną nowe przęsła. Następnie ułożony będzie nowy tor i wywieszona sieć trakcyjna. Inwestycja zakończy się do końca 2023 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tomaszowmazowiecki.naszemiasto.pl Nasze Miasto