Nowa droga dla rowerów powstanie na odcinku od ul. Nowolipki do Dworca Gdańskiego (ul. Dawidowskiego). Poprowadzona zostanie po zachodniej stronie ulicy i połączona z istniejącymi już trasami na ulicach Bonifraterskiej, Świętojerskiej, Anielewicza i Dawidowskiego. Razem będą tworzyć spójną muranowską sieć rowerową.
Do budowy drogi dla rowerów wzdłuż ul. Andersa zgłosiło się aż czterech wykonawców. Dwie oferty są poniżej kosztorysu, z czego najniższa opiewa na 31,8 ml zł, czyli o 2,5 mln zł mniej od zakładanego budżetu. Teraz czas na weryfikację. Po podpisaniu umowy wybrany wykonawca będzie miał 20 miesięcy na realizację zadania - przekazał ZDM.
Szereg innych rowerowych udogodnień
Projekt zakłada także inne udogodnienia dla cyklistów. Na skrzyżowaniach z ulicami Stawki oraz Anielewicza i Świętojerską wybudowany zostanie komplet przejazdów rowerowych. Na wysokości budynku przy ul. Andersa 23 powstanie dwukierunkowy łącznik na wschodnią stronę ul. Andersa. Podobny powstanie także na ul. Muranowskiej, między ulicami Stawki i Bonifraterską. Na skrzyżowaniu ulic Świętojerskiej i Wałowej przejście dla pieszych i przejazd rowerowy zostaną wyniesione.
Razem z drogą po zachodniej stronie budowana będzie także trasa po wschodniej stronie ul. Andersa. To realizacja projektu z budżetu obywatelskiego. Nowa droga powstanie na odcinku między ulicami Długą a Świętojerską, wzdłuż Ogrodu Krasińskich.
Chociaż głównym zadaniem dla wykonawcy będzie budowa dróg rowerowych, to nie jedynym. Ze względu na budowę drogi rowerowej - a tym samym zmiany układu drogowego - konieczna będzie przebudowa sygnalizacji na kilku skrzyżowaniach. Przebudowę lub remont przejdą także chodniki - między innymi ten na odcinku od ul. Anielewicza do ul. Nowolipki. Zaplanowano również nowe nasadzenia drzew i krzewów - wymieniają drogowcy.
Nowe drogi rowerowe w centrum
Budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Andersa to prawdopodobnie największa i najważniejsza tegoroczna inwestycja rowerowa w Śródmieściu. Do tego przygotowywany jest drugi etap budowy drogi na ul. Andersa (Nowolipki-pl. Bankowy) oraz na ul. Mickiewicza (Dworzec Gdański-pl. Wilsona). To kolejny krok w tworzeniu spójnej trasy rowerowej północ-południe przez centrum Warszawy.
Miasto chce jednak jeszcze bardziej usprawnić podróżowanie rowerem przez centrum. Jeszcze przy budowie drogi rowerowej wzdłuż ul. Andersa zostaną wyznaczone pasy rowerowe na ul. Bonifraterskiej (odcinek Międzyparkowa-Świętojerska). Ponadto, w przygotowaniu jest wiele innych rowerowych inwestycji w Śródmieściu.
- Przy przebudowie kwartału ulic Złotej i Zgoda wybudowane zostaną dwa nowe przejazdy rowerowe przez ul. Marszałkowską oraz zostanie wprowadzony kontraruch na jednokierunkowych ulicach. To kolejny projekt w ramach Nowego Centrum Warszawy - po budowie przejazdów rowerowych na rondzie Dmowskiego i drogi dla rowerów wzdłuż ul. Marszałkowskiej - który przewiduje udogodnienia dla rowerzystów.
- W końcowej fazie jest także projektowanie drogi dla rowerów po wschodniej stronie al. Jana Pawła II. Nowa trasa zostanie poprowadzona od al. „Solidarności” do ronda ONZ. Dodatkowo powstanie jednokierunkowy łącznik z ul. Elektoralną oraz przejazd przez ul. Twardą (przejazdy przez pozostałe ulice przecinające przyszłą drogę już są).
- W rozbudowie sieci rowerowej w Śródmieściu udział mają również mieszkańcy. Otwarte zostały już oferty na realizację projektu z budżetu obywatelskiego, który zakłada budowę drogi dla rowerów na ul. Wenedów oraz wyznaczenie pasów rowerowych na ul. Sanguszki. Obie trasy powinny być gotowe w tym roku.
Napięcie wokół Tajwanu. Chiny rozpoczęły manewry
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?