Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy wariant Kolei Dużych Prędkości w pow. sieradzkim. I co dalej? Sceptycy: nic to nie zmienia. CPK: w grze dalej wszystkie warianty FOTO

Paweł Gołąb
Paweł Gołąb
W sprawie KDP zawrzało w gminie Błaszki
W sprawie KDP zawrzało w gminie Błaszki Paweł Gołąb
Co oznacza pojawienie się nowego hybrydowego wariantu przebiegu Kolei Dużych Prędkości na odcinku Sieradz-Poznań, o którym niedawno informowaliśmy na naszych łamach? Władze gminy Błaszki wraz z protestującymi mieszkańcami z tego terenu, którzy ostro zaprotestowali parę miesięcy temu widząc przebieg proponowanych tras mocno ingerujących w ich codzienne życie, zgodnie mówią, że propozycja niewiele zmienia. Centralny Port Komunikacyjny potwierdza, że w grę wchodzą na tym terenie dalej cztery warianty. Co dalej?

Ogłoszenie wariantów wywołało protest

Spór dotyczy kolejnej fazy inwestycji zaplanowanej w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, którą jest budowa nitki Kolei Dużych Prędkości z Sieradza do Poznania (wcześniej dyskutowano o kierunku Sieradz-Wrocław). Ogłaszając latem 2022 roku społeczne konsultacje przedstawiono cztery warianty przebiegu trasy. Jeden z nich – jak zapowiadano wcześniej – poprowadzono w linii obecnej trasy kolejowej, ale z modyfikacjami. Mieszkańcy gminy Błaszek zadrżeli jednak na całego, gdy zobaczyli trzy pozostałe warianty poprowadzone na południe od Błaszek, bo te przebiegają wprost przez kilka miejscowości. I zaprotestowali na całego blokując drogę krajową i konsultacje. Obawy mieszkańców podzieliły władze gminy Błaszki, które przyjęły stanowisko sprzeciwiające się inwestycji. Kolejne przyjęła Rada Powiatu Sieradzkiego mówiąc „inwestycja tak, ale nie kosztem ludzi”.

Pojawił się nowy wariant. Czy wyeliminował te najbardziej kontrowersyjne?

Pod koniec 2022 roku pojawił się nowy hybrydowy wariant. CPK poinformowało, że po liczonych w tysiącach zgłoszeniach „po ponownej analizie wszystkich 4 wariantów i w zestawieniu ze zgłoszonymi uwagami, wraz z wykonawcą Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego podjęło decyzję o istotnej modyfikacji wariantu W1 polegającej na stworzeniu hybrydy łączącej zalety kilku wariantów na poszczególnych odcinkach”.

Czy to oznacza, że nowy wariant niejako „wyeliminował” te najbardziej kontrowersyjne i jako jedyny pozostał w grze? I jak będzie przebiegał dalszy etap związany z wyborem przebiegu KDP na tym terenie? O to zapytaliśmy CPK.
- W przypadku inwestycji Sieradz - Poznań jesteśmy na zaawansowanym etapie opracowania studium wykonalności. Jednym z celów tego dokumentu jest rekomendacja wariantu inwestorskiego, który następnie przedstawimy jako preferowany we wniosku o decyzję środowiskową. Wariant inwestorski dla odcinka Sieradz – Poznań powinniśmy poznać w pierwszym kwartale nadchodzącego roku – odpowiedziało nam Biuro Komunikacji i Marketingu CPK. - Dla odcinka Sieradz-Poznań na tym etapie w grę wchodzą cztery warianty. Propozycja wariantu hybrydowego (W9) jest wynikiem przeprowadzonych jesienią konsultacji z mieszkańcami i samorządowcami - zmniejsza on do minimum kolizje z zabudową mieszkalną. Zmianie uległy także rozwiązania kolizji z istniejącą infrastrukturą drogową. Obecnie w ramach studium wykonalności opracowywana jest analiza wielokryterialna, w której bierzemy pod uwagę liczne kryteria, m.in. techniczne, ekonomiczne, społeczne i środowiskowe.

Jak zapewniło CPK „podczas planowania nowej, potrzebnej pasażerom linii kolejowej absolutnym priorytetem jest dla nas wsłuchiwanie się w głos mieszkańców i samorządowców, czyli gospodarzy tego terenu”. W efekcie spotkań informacyjno-konsultacyjnych dla odcinka „szprychy” CPK nr 9 między Poznaniem i Sieradzem inwestor otrzymał blisko 3 tys. ankiet oraz ok. 12 tys. głosów w formie pism, maili i petycji. Odebraliśmy także kilkaset połączeń telefonicznych.

- Dotychczasowe konsultacje w ramach STEŚ, czyli spotkania z samorządowcami i mieszkańcami, nie są wymagane prawem – zastrzega przy tym CPK. - Wynikają z przejrzystości procedury inwestycyjnej i z chęci podzielenia się przez CPK z mieszkańcami wiedzą o projekcie już na wstępnym etapie przygotowań. Dopiero na etapie procedury uzyskiwania decyzji środowiskowej w RDOŚ ten podmiot udostępni zainteresowanym dokumentację do wglądu i składania uwag.

Władze gminy i protestujący: nowy wariant niczego nie zmienia

Jak zapewnia burmistrz gminy Błaszki Piotr Świderski pojawienie się nowego hybrydowego wariantu nic praktycznie nie zmienia. - Niebieski wariant W1 zamienił się na fioletowy W9 i tyle. Tak naprawdę dopiero za Kaliszem zmienia swój przebieg, a na naszym terenie jedynie uszczegółowiono pewne kwestie jak dojazdy do pól. Mogę tylko domniemywać, że skoro włożono trochę wysiłku w dopracowanie północnej trasy, być może ma większe szanse niż te południowe, ale tego nie wiemy. Czekamy na wniosek o decyzję środowiskową, w którym inwestor pokaże swój priorytetowy wariant.

Hybrydowy wariant niewiele zmienia także w opinii Mikołaja Dorożały, mieszkańca gminy Błaszki i uczestnika protestu, któremu linię w południowym wariancie zaprojektowano 100 metrów od jego działki. - Mamy do czynienia z kolejnym wariantem oddalonym od istniejącej trasy kolejowej. A naszym zdaniem niezmiennie powinno się inwestować w istniejącą infrastrukturę po obecnej linii kolejowej. Chcielibyśmy korzystać z nowoczesnego transportu kolejowego i z nowego dworca skomunikowanego z całą gminą połączeniami autobusowymi, a Kolej Dużych Prędkości nic dla nas nie zmienia. Nowy wariant oznaczać może tylko, że ktoś się ucieszy, iż linia nie pójdzie przez jego dom. A musimy pamiętać, że wszyscy jedziemy na tym samym wózku. Kolej Dużych Prędkości w obecnym kształcie to dla nas same problemy. Poniesiemy wielkie konsekwencje, a benefitów nie będziemy mieli żadnych. Na naszym terenie na dobrą sprawę nie ma lepszej opcji.

Jak zapewnia Mikołaj Dorożała przeciwnicy inwestycji na bieżąco monitorują sytuację. - Jesteśmy zaangażowani w ruch ogólnopolski, przyglądamy się na spokojnie temu, co się teraz dzieje, znamy ten wariant i przyjmujemy bez jakiegokolwiek entuzjazmu. Czekamy do marca na decyzję o wariancie inwestorskim. Wtedy będziemy się konsultować i zastanawiać, jakie podjąć kolejne działania.

W galerii artykułu propozycje poszczególnych wariantów i linki do szczegółowych map.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto