Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rondo Solidarności w Łodzi zostanie przebudowane?

Marcin Bereszczyński
Tramwaje nie są w stanie sprawnie przejechać przez rondo Solidarności, bo torowisko koliduje z jezdnią pełną samochodów
Tramwaje nie są w stanie sprawnie przejechać przez rondo Solidarności, bo torowisko koliduje z jezdnią pełną samochodów Krzysztof Szymczak
Być może już wkrótce zostanie udrożnione rondo Solidarności, najbardziej zakorkowane miejsce w Łodzi.

Odcinek ulicy Pomorskiej od ul. Kamińskiego do ronda Solidarności ma niespełna 400 metrów. Biegacze pokonują go w 40-50 sekund, piesi w kilka minut, tramwaj zgodnie z rozkładem jazdy powinien przebyć tę trasę w 4 minuty, ale w rzeczywistości jedzie 20 minut, zwłaszcza w godzinach szczytu. Wszystko za sprawą samochodów, które wjeżdżają na torowisko i blokują przejazd.

Projekt usprawnienia przejazdu tramwajów przez rondo Solidarności był trzy razy składany do budżetu obywatelskiego, ale ani razu nie został dopuszczony do głosowania.Zwolennicy poszerzenia jezdni ciągle słyszeli, że nie można tego zrobić, bo sąsiednie grunty nie należą do miasta.

- Projekt przebudowy Pomorskiej przy rondzie Solidarności był trzy razy odrzucany w budżecie obywatelskim, a chodziło tylko o zmianę geometrii jezdni. Przeszkodą był skrawek ziemi należącej do Skarbu Państwa - mówi Bartosz Domaszewicz, przewodniczący komisji ds. transportu Rady Miejskiej w Łodzi. - Rozwiązanie jest prozaiczne. Wystarczy poszerzyć jezdnię i odseparować tramwaje od samochodów.

Rada Miejska w Łodzi zwróciła się z apelem do prezydent miasta, aby podjęła pilne działania w sprawie zmiany geometrii ulicy Pomorskiej przed rondem Solidarności. W uchwale zawarto sugestię, aby zmienić geometrię ulicy po wschodniej i zachodniej stronie ronda i oddzielić tramwaje od samochodów.

Komisja ds. transportu zaproponowała zwężenie chodników, co pozwoli na poszerzenie jezdni. Od strony wschodniej należy poszerzyć jezdnię od 0,5 do 0,75 metra na odcinku 75 metrów. Chodnik ma tam 3 metry szerokości, więc piesi nie ucierpią. Po zachodniej stronie ronda trzeba poszerzyć jednię o metr na długości 150 metrów. Tam chodnik jest jeszcze szerszy, bo ma 3,5 metra. Po zachodniej stronie trzeba jeszcze wybudować wyniesiony przystanek, aby pasażerowie nie musieli biegać między samochodami, żeby wsiąść do tramwaju.

Zmiana geometrii skrzyżowania wiąże się też z dodatkowymi pracami. Konieczne jest inne ustawienie słupów trakcyjnych po korekcie układu drogowego po zachodniej stronie ronda. Przebudować trzeba sieć teletechniczną i ciąg miejsc postojowych. Po tej stronie ronda trzeba też zmienić ustawienie sygnalizacji świetlnej.

Opinię komisji ds. transportu poparło Biuro Inżyniera Miasta UMŁ. W ślad za tym poszły również zmiany w tegorocznym budżecie miasta. Wpisano tam zadanie „Modernizacja infrastruktury transportu zbiorowego” pod którym kryje się remont torowiska w obrębie ronda Solidarności. Zaznaczono, że tory są tam w fatalnym stanie i zagrażają prawidłowemu funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. W budżecie na ten rok zapisana została kwota 4,2 mln zł.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto