Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szybka kolej w regionie. Którędy pojadą pociągi?

Stanisław Sowa
Stanisław Sowa
Wizualizacja terminalu Centralnego Portu lotniczego wg Zaha Hadid Architects
Wizualizacja terminalu Centralnego Portu lotniczego wg Zaha Hadid Architects Zaha Hadid Architects/CPK
Szybka kolej do Centralnego Portu Komunikacyjnego ominie lotnisko w Łodzi, w planach jest też wybudowanie oddzielnego tunelu pod Łodzią, równoległego do obecnie budowanego tunelu średnicowego. Wpływ na ostateczny przebieg szybkiej kolei przez województwo łódzkie będą miały rozpoczęte właśnie konsultacje społeczne.

CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY - SUPER LOTNISKO w POLSCE

Centralny Port Komunikacyjny między Łodzią a Warszawą ma być gotowy w 2027 roku. Międzykontynentalne lotnisko będzie w nim zintegrowane z węzłami szybkiej kolei i drogowym. Zanim jednak z CPK odlecą pierwsze samoloty, plany zakładają wybudowanie ponad 130 km nowych, szybkich linii kolejowych, głównie na trasie Warszawa – CPK – Łódź. Pociągi mają nią jeździć z prędkością do 250 km/godz., to element tzw. linii igrek, która w dalszej kolejności będzie przedłużana przez Sieradz do Wrocławia i Poznania.

CENTRALNY PORT KOMUNIKACYJNY CPK SOLIDARNOŚĆ

Nowa trasa umożliwi osiągnięcie czasu przejazdu z CPK do Warszawy 15 minut, a z CPK do Łodzi ok. 25 minut. Po uwzględnieniu czasu postoju na CPK, w sumie daje to mniej niż 45 minut podróży między Warszawą i Łodzią. To ważny element szerokiego projektu, który zakłada budowę 1600 km nowych linii kolejowych prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność (CPK) i Warszawy oraz łączących różne regiony Polski.

To wszystko jednak melodia przyszłości. W poniedziałek 10 lutego rozpoczęły się konsultacje CPK w sprawie przebiegu szybkiej kolei, które potrwają do 10 marca. Swoje uwagi można zgłosić, oglądając mapy i wypełniając formularz na stronie internetowej www.cpk.pl/pl/inwestycja/ssl.

NOWE LINIE KOLEJOWE W POLSCE DO CENTRALNEGO PORTU KOMUNIKACYJNEGO

Przebieg wszystkich kolejowych korytarzy znalazł się w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym CPK, ujawnionym dwa tygodnie temu. Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii w kolorach pomarańczowym, jasnoniebieskim, zielonym granatowym i czerwonym.

Wg Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK, mają one charakter orientacyjny. W praktyce jednak niektóre rzeczy są już przesądzone. Jak nas poinformował Konrad Majszyk, rzecznik CPK, uchwalona przez rząd w listopadzie 2017 r. koncepcja CPK nie przewiduje obsługi lotniska w Łodzi, choć takie wrażenie można odnieść patrząc na pomarańczowy wariant przebiegu linii kolejowek CPK na zachód od Łodzi.

– Pomarańczowy wariant w okolicach Konstantynowa Łódzkiego na naszej mapie ze Strategicznego Studium Lokalizacyjnego jest po to, żeby pociągi przejeżdżające przez łódzki tunel dla KDP miały możliwość wjazdu na istniejącą Linię Kolejową nr 14 (Łódź Kaliska - Pabianice - Zduńska Wola - Sieradz – przyp. red.) – nie pozostawia wątpliwości Konrad Majszyk.

Jednak jeśli znajdzie się inwestor będzie mógł poprowadzić linię kolejową od lotniska w Łodzi do linii biegnącej do CPK.

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI W ŁODZI

Oliwy do ognia dolał poseł Dariusz Joński. Podniósł alarm, że "przedstawiono nowy przebieg linii Kolei Dużych Prędkości.
Pierwotnie linia miała przebieg przez stacje Łódź Kaliską i Lublinek (lotnisko).Teraz zaprezentowano nowy ślad linii przez Stare Złotno i Konstantynów Łódzki! Nie mam pojęcia kto podjął decyzje o zmianie trasy w ramach programu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego i dlaczego nie obejmuje podłączenia z łódzkim lotniskiem. Mam nadzieje,że to urzędniczy błąd."

Joński bazuje na opracowaniu CPK z lipca ubiegłego roku, gdzie faktycznie zaprezentowano także pierwotny przebieg linii KDP, który znacząco różni się od nowego zaproponowanego przez CPK. Z wypowiedzi Konrada Majszyka wynika jednak, że nie jest to nowość, ani też "urzędniczy błąd", na co wskazują mapy przedstawione przez CPK do konsultacji.

Przedstawiony do konsultacji przebieg szybkich kolei nie przesądza sprawy budowy pod Łodzią drugiego tunelu specjalnie dla linii projektowanych dla CPK. - W początkowej okresie funkcjonowania nowego lotniska zakładamy wykorzystanie powstającego tunelu z Łodzi Fabrycznej do Kaliskiej. Docelowo w planach CPK jest budowa nowego, równoległego tunelu dalekobieżnego. Jest jeszcze za wcześnie, żeby zdradzać szczegóły dotyczące jego parametrów technicznych i terminów realizacji - informuje Konrad Majszyk.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na lodzkie.naszemiasto.pl Nasze Miasto